Snímka obrazovky 2018-11-14 o 18.18.36

Neprekonateľný Michael Jordan

Športová kariéra býva vrtkavá. Množstvo športovcov sa nikdy nedostane na elitnú úroveň a musí si po rokoch oddanosti hľadať uplatnenie v inej sfére. Na druhej strane, tí najúspešnejší sa dokážu veľmi rýchlo finančne zabezpečiť na zvyšok života. Ich príjmy sú z pohľadu bežných ľudí doslova astronomické. Najznámejšie tváre pritom nedostávajú príjem len za svoju športovú činnosť, ale aj za to, že propagujú rôzne značky a vystupujú v reklamách.

Britský SportPro každoročne zverejňuje rebríček marketingovo najpríťažlivejších športovcov sveta. Pri jeho zostavovaní berie do úvahy kritéria ako hodnota mena, ochota prezentovať sa v reklame, veľkosť domáceho trhu, vek či charizma. Neodhaduje pritom súčasnú marketingovú hodnotu športovcov, ale jej predpokladaný vývoj pre najbližšie tri roky. Teraz je tak na čele rebríčka britský boxer Anthony Joshua, ktorého nasleduje basketbalista Stephen Curry a futbalista Paul Pogba. Do najlepšej desiatky sa dostali aj indický hráč kriketu Virat Kohli či gymnastka Simone Bilesová. Náš Peter Sagan skončil na 45. mieste. Ukázalo sa, že najväčší potenciál majú športovci, ktorí spĺňajú aspoň niektoré, ak nie všetky tri kritériá: sú to muži, pochádzajú z USA a majú okolo 24 rokov. V rebríčku marketingovo najzaujímavejších športovcov pre nasledujúce tri roky chýbajú Cristiano Ronaldo či Lionel Messi. A to preto, že na trhu sú už etablovaní a dosiahli vrchol využiteľnosti.
Napriek tomu, že Ronaldo s Messim už nie sú podľa SportPro perspektívni, v roku 2017 sú medzi trojicou najlepšie zarábajúcich športovcov sveta. Ronaldov ročný príjem je podľa prepočtov Forbes 93 miliónov amerických dolárov a je v tomto smere svetovou jednotkou. Nasleduje ho basketbalista LeBron James (86,2 mil. USD) a práve Messi (80 mil. USD).
Ronaldo kraľoval rebríčku aj v roku 2016 s odhadovanými príjmami 88 miliónov dolárov. Tento rok si má futbalom zarobiť 58 miliónov a inými aktivitami ďalších 35. Ronaldo sa radí k najobľúbenejším a najsledovanejším športovcov sveta. Na facebooku má 122 miliónov fanúšikov, na twitter takmer 60 a na instagrame ďalších 110 miliónov. To je obrovské množstvo potenciálnych zákazníkov pre spoločnosti, ktorých tvárou Ronaldo je. Okrem vlastnej kolekcie oblečenia CR7 propaguje spoločnosti ako Tag Heuer, Abbott Laboratories, Hebalife a predovšetkým Nike. S americkým výrobcom oblečenia má dokonca podpísanú doživotnú zmluvu. Jeho večný rival Messi zarába na marketingu približne 27 miliónov dolárov ročne, pričom je tvárou značiek Gatorade, Huawei, Adidas a viacerých ďalších. LeBron James zas propaguje produkty Coca-Coly či Nike. Iný basketbalista Michael Jordan je príkladom toho, ako najlepšie skĺbiť meno športovca s prezentáciou rôznych produktov. Práve Jordan je totiž najbohatším športovcov histórie, ktorý za svoj život zarobil 1,7 miliardy eur. Aj v jeho prípade platí, že oveľa viac peňazí mu priniesla reklama ako úspešná športová kariéra. Rovnako ako James sa stal tvárou spoločností Coca-Cola a Nike. Najvýraznejší úspech zaznamenala jeho značka Air Jordan a s ňou spojené kultové tenisky. V USA sa okolo „jordanoviek“ svojho času rozpútala obrovská hystéria a bolo zaznamenaných viacero lúpežných prepadnutí, keď zlodejov nezaujímali peniaze, ale len tenisky.
Na ich dizajne sa podieľal aj sám Jordan, ktorý chcel vytvoriť obuv vhodnú pre potreby basketbalistov. K ich kultovému statusu svojím spôsobom dopomohlo aj rozhodnutie vedenia NBA, ktoré ich Jordanovi zakázalo nosiť, pretože nezodpovedali štandardom ligy. Hviezda Chicaga Bulls ich používala napriek zákazu a pokutám, čo však bolo oveľa dôležitejšie, získal tým neustálu pozornosť médií a v podstate zadarmo obrovský priestor na ich skrytú propagáciu.
Jordan je stále vyhľadávanou tvárou pre reklamu, pričom ak chce niekto spojiť svoj produkt s jeho menom, musí si pripraviť viac ako desať miliónov dolárov.

Comments are closed.