Toto sú najdrahšie autá na trhu

Minulý rok sa predalo vôbec najdrahšie auto v histórii. Ferrari 250 GTO z roku 1963 zmenilo majiteľa za 61 miliónov eur. Je to najvyššia známa suma za auto na svete, išlo však o jedinečný obchod medzi dvomi súkromnými zberateľmi. Ak chcete ohúriť poriadnym fárom, nemusíte čakať na ďalšieho veterána s bohatou históriou. Season Report vám ponúka prehľad najdrahších sériových áut, ktoré sú momentálne v ponuke.

Výnimočné a poriadne drahé veterány sa dajú najjednoduchšie zohnať na dražbe. Suma 10 miliónov za auto padla v aukcii prvýkrát v roku 2009. Bolo to pretekárske Ferrari 250 Testa Rossa z  roku 1957, ktoré vydražili v Taliansku za 10,9 mil. eur. Odvtedy túto hranicu prekonalo ďalších 44 áut. Platí, že čím je vozidiel daného typu menej a čím zaujímavejšiu históriu má konkrétny kus, tým je cena vyššia. Hranica 20 miliónov bola prekonaná v roku 2013 a suma 30 miliónov padla v roku 2014.

Zaujímavé je, že hneď dve najdrahšie autá, ktoré sa predali v aukcii, sú Ferrari 250 GTO. V ich prípade dvíha záujem a tým aj cenu fakt, že ich v rokoch 1962 až 1964 vyrobili iba 36. Boli určené na preteky a dokopy vyhrali viac ako 300-krát. To je aj prípad rekordéra, ktorý sa tento rok v auguste vydražil v Kalifornii za 42,4 milióna eur. Vlastnil ho Greg Witten, jeden z prvých zamestnancov Microsoftu. V roku 2000 ho si ho zadovážil za desatinu terajšej ceny. Nekúpil ho však ako investičné auto, jeho cieľom bolo pretekanie, čo si aj splnil. S pôvodným 300-koňovým trojlitrovým motorom dosahoval rýchlosť 250 km/h. Slušný výkon na 56-ročné auto! Witten mu tým vdýchol dušu. „Je to prekrásne auto, ale nie je úplné, pokiaľ s ním nepretekáte,“ povedal. Druhé Ferrari 250 GTO v poradí vydražených áut sa predalo za 33,4 milióna eur.

Rovnaký typ auta vedie aj v prípade priamych predajov. Pri nich sa často podarí vyjednať ešte vyššiu sumu, ako na aukcii – podmienkou však je, aby na seba narazili majiteľ ochotný predať a kupec s naozaj veľkým záujmom. Tak v roku 2013 stanovilo jedno Ferrari 250 GTO rekord vo výške 45,6 milióna eur a tento rok padol ďalší – už spomínaných 61 miliónov eur. Auto zmenilo majiteľa už v apríli, no na verejnosť sa správy o rekordnom predaji dostali až v júni.

Rekordy však lámali aj autá s podstatne aktuálnejším rokom výroby. Suverénne najdrahším vozom, ktorý vznikol v tomto roku, je Sweptail od Rolls-Royce. Jeho cena je 11,5 milióna eur, no kúpiť si ho nemôžete. Vyrobili totiž iba jeden jediný kus a to na priamu objednávku.

Názov Sweptail prezrádza, že jeho strecha vzadu plynule splýva do zadnej časti. Interiér pritom odhaľuje plne panoramatická strecha, ktorá je presklená až do ostrého konca. Auto zozadu pripomína klasickú jachtu – a nie je to vôbec náhoda. Nový majiteľ tohto unikátneho kúska je totiž zberateľom jácht a tiež súkromných lietadiel. Auto vznikalo podľa jeho požiadaviek. Inak o ňom nie je známych veľa informácií. Vzniklo zrejme na podvozku Rolls-Royce Wraith a pri jeho dizajne sa uplatnili prvky zo zlatej éry automobilky v 20. a 30. rokoch. Interiér je, samozrejme, ručne vyrobený z dreva a kože a auto je iba dvojmiestne.

Teraz sa však poďme pozrieť na autá, z ktorých vyrobili viac ako jeden kus a ktoré sa dajú reálne kúpiť. Hoci na to, aby ste si ich mohli dopriať, musíte mať poriadne tučné konto.

10. Ferrari LaFerrari Aperta – 1,95 mil. eur Týmto autom si slávna talianska automobilka uctila 70. výročie svojho vzniku. Ide o limitovanú verziu modelu LaFerrari s otváracou strechou. Vyrobili ich iba 210 kusov. Po pôvodnej, 200-kusovej sérii, vzniklo ešte deväť, ktoré automobilka použila na svoju propagáciu pri oslavách sedemdesiatky. Posledný kus bol určený na charitatívnu aukciu. Je to jedno z najvýkonnejších Ferrari, aké kedy vznikli. Z nuly na stovku zrýchli za menej ako 3 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 350 km/h.

9. Bugatti Chiron – 2,2 mil. eur

Nástupcu modelu Veyron označuje výrobca za najsilnejšie a najrýchlejšie a zároveň najluxusnejšie sériové športové auto. Je pomenované po slávnom pretekárovi Louisovi Chironovi, ktorý žal úspechy v 50. rokoch minulého storočia. Plánuje sa vyrobiť 500-kusová séria a prvých 200 sa predalo ešte pred spustením výroby.

Srdcom tohto auta je 8-litrový motor so 16 valcami usporiadanými do tvaru písmena W. Chiron ho prevzal od svojho predchodcu, avšak so značnými úpravami. Má výkon 1500 koní, čo je o rovných 500 viac ako pri základnej verzii Veyronu a o 300 koní viac ako pri verzii Veyron Super Sport. Vďaka tomu má Chiron ozaj úctyhodné výkony. Z 0 na 100 km/h šprintuje za 2,4 sekundy, na 200 km/h mu to trvá 6,5 sekundy. Jeho rýchlosť je obmedzená na 420 km/h.

8. Pagani Huayra BC – 2,5 mil. eur

Najdrahšie Pagani vôbec je pomenované na počesť talianskeho investora Bennyho Caiolu, veľkého zberateľa športových áut a priateľa Horacia Paganiho. Pôvodné auto je pomenované po inskom bohovi vetra. Huayra BC ide s vetrom opreteky ešte viac. Má rozšírený podvozok, aerodynamické vylepšenia a nový motor od AMG. Dvanásťvalec s dvojitým turbom má objem 6 litrov a výkon 790 koní. Pri úpravách sa myslelo aj na tie najmenšie detaily – napríklad čas radenia rýchlostných stupňov sa znížil zo 150 na 75 milisekúnd. Vďaka rozsiahlemu použitiu uhlíkových vlákien je auto výrazne ľahšie ako pôvodná Huayra. Čo viac si milovníci rýchlosti môžu želať?

7. Ferrari Pininfarina Sergio – 2,65 mil. eur

Pôvodne to bol koncept, ktorý vznikol v roku 2013 na počesť zosnulého syna zakladateľa dizajnového štúdia Pininfarina. Vychádza z Ferrari 458 Spider, no má kompletne prepracovanú karosériu a interiér. Kabriolet nemá okrem strechy ani žiadne bočné okná, ba dokonca ani čelné sklo. O ochranu dvojice cestujúcich pred vetrom sa stará výhradne aerodynamika vozidla. Opierky hlavy sú zabudované priamo do ochranného rámu za sedadlami.

Auto má rovnaký atmosférický 4.5-litrový osemvalec s výkonom 562 koní, ako predchádzajúci model. Vďaka odľahčenej konštrukcii však má lepšie výkonostné parametre. Je to jedno z najdrahších a zároveň najexkluzívnejších Ferrari v histórii. Doteraz ich vyrobili len šesť a ich majiteľov si vybrala a oslovila s ponukou samotná automobilka. Ich cena teda v budúcnosti len porastie.

6. Aston Martin Valkyrie – 2,85 mil. eur

Legenda hovorí, že prezident spoločnosti Aston Martin Andy Palmer sa na toto auto nechal „ukecať“ počas drinku s konštruktérmi tému Formule 1 Red Bull. Tí sa podieľali na aerodynamickej koncepcii auta, ktorá využíva prúdenie vzduchu cez podvozok. Vďaka tomu nepotrebuje žiadne aerodynamické krídla na vytváranie prítlačnej sily.

Auto má hybridný pohon. Atmosférický 6,5-litrový dvanásťvalec je spojený s elektromotorom a batériovým balíkom od chorvátskej firmy Rimac. Celá kombinácia má dokopy výkon 1000 koní. Plánuje sa výroba 150-kusovej série a prvá z nich by mali dodať v roku 2019. Okrem nich vyrobia 25 ešte výkonnejších áut, ktoré ale budú určené len na pretekárske okruhy. Pri nich ešte cena nebola stanovená.

5. Bugatti Veyron by Mansory Vivere – 3 mil. eur

Veyron sa objavil v roku 2005 a jeho výroba sa skončila v roku 2014. Na trhu však stále je limitovaná edícia Mansory Vivere. Má novú, kontrastne sfarbenú karosériu z uhlíkových vlákien, nové aerodynamické prvky vrátane väčších a účinnejších nasávacích otvorov a skrátenú kapotu. Prepracované boli aj LED svetlá.

4. Lykan Hypersport – 3 mil. eur

Ak ste sa pri niektorých autách pozastavili nad cenou, tak tu sa určite čudovať nebudete. Lykan Hypersport má svetlá z 15-karátových diamantov, ktoré možno navyše individuálne upraviť podľa priania zákazníka. Vyrába ho firma W Motors so sídlom v Libanone a je to prvé arabské športové auto. Má 3,8-litrový šesťvalec s dvojitým turbom a výkonom 780 koní. Z nuly na stovku zrýchli za 2,8 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 386 km/h. Jeho atraktivitu zvyšuje aj to, že hral významnú úlohu v hollywoodskom trháku Rýchlo a zbesilo 7.

3. McLaren P1 LM – 3,2 mil. eur

Toto auto nevyrába samotný McLaren. Je to viac-menej cestná úprava McLarenu P1 GTR, ktorý je určený len na pretekárske trate. Konverziu má na svedomí britská firma Lanzante, ktorá nakúpila originálne P1 od McLarenu s cieľom poskytnúť ich vybranej klientele nielen v Británii, ale najmä v USA, Japonsku a na Blízkom východe. Pri úpravách sa zamerali najmä na aerodynamické prvky, ktoré zvýšili prítlačnú silu o 40 percent oproti pretekárskej verzii. Motor má výkon 1000 koní a aj pri ňom sa myslelo na luxus. Motorový priestor je napríklad obložený zlatom. Zatiaľ v Lanzante vyrobili päť kusov a všetky sa už predali.

2. Lamborghini Veneno Roadster – 4 mil. eur

Pôvodne vyrobili iba tri kusy na oslavu 50. výročia firmy. Vyvolali obrovský záujem a tak Lamborghini vyrobilo ďalších šesť. Nie je isté, či to bude konečné číslo, ale väčšina milovníkov áut si myslí, že viac ich nebude. To ženie ich cenu do závratných výšok. Jedno Veneno jeho majiteľ už stihol predať za takmer 10 miliónov eur!

A nie je to len unikátnosť, čím sa môže Veneno (po španielsky Jed) pýšiť. Z 0 na 100 km/h zrýchlio za 2,9 sekundy, za čo vďačí 12-valcovému motoru s objemom 6,5 litra a výkonom 740 koní. Poháňané sú všetky štyri kolesá.

1. Koenigsegg CCXR Trevita – 4,25 mil. eur

Najdrahšie auto, ktoré si možno kúpiť a legálne s ním jazdiť po cestách. Majiteľ však bude bezpochyby extrémne háklivý na poškriabanie laku. Trevita je totiž pokrytá skutočnými diamantami! Karoséria z uhlíkových vlákien je ošetrená špeciálnou živicou s diamantovým prachom, ktorá dáva autu osobitne trblietavý vzhľad. Pôvodne ich plánovali vyrobiť tri, ale tento počet sa znížil na dva kusy. Ukázalo sa totiž, že výroba takejto karosérie je extrémne náročná a dlhotrvajúca. Pod kapotou už je o niečo „bežnejšia“ výbava – 4,8-litrový osemvalec s dvojitým turbom a výkonom 1004 koní.

Comments are closed.