Tesla – veľké plány alebo veľký prepadák?

Automobilka Tesla neprestáva udivovať od svojho vzniku v júli 2003 – najmä svojou schopnosťou prežiť aj napriek dlhodobým stratám. Rovnako tak sa však neustále rozvíja a rozširuje výrobu i portfólio. Za 16 rokov svojej existencie si stihla získať mnoho nadšených fanúšikov i závistlivých odporcov. Tento rok však môže byť pre ňu kľúčový.

Nie je to len tým, že firma opäť čelila stratám. Po väčšinu minulého roka sa jej darilo a dokonca zaznamenala dva štvrťroky po sebe so ziskom, čo nikdy predtým nedokázala. V poslednom štvrťroku sa však opäť dostala do mínusu a stratu zaznamenala aj na začiatku tohto roka. To opätovne vyvolalo otázky o tom, ako chce financovať svoje veľkolepé ambície.

Pokles predaja odôvodnila Tesla znížením štátnej prémie na vozidlo s nulovými emisiami. Väčšina zákazníkov si ho objednala ešte predtým a preto boli spomínané štvrťroky ziskové. Potom prišiel zároveň s poklesom prémie aj pokles objednávok. Otázkou je, aký vývoj bude nasledovať, pretože na budúci rok túto prémiu zrušia úplne.

Život si v tomto roku Tesla komplikuje aj sama. Najprv oznámila, že uvádza na trh dostupnú verziu sedanu Model 3 za 35 000 dolárov a vzápätí skomplikovala možnosť ich nákupu. Oznámila totiž, že v záujme šetrenia nákladov ruší väčšinu kamenných predajní a Model 3 bude predávať len cez internet. No a vzápätí zrušila aj toto rozhodnutie a dokonalý miš-maš bol na svete.

Šéf firmy Elon Musk spôsobuje svojimi príspevkami na sociálnych sieťach otvorenú vojnu s americkými federálnymi úradmi. Pre zavádzanie investorov mu dokonca hrozilo trestné stíhanie, čo vyriešil dohodou o tom, že sa vzdá postu predsedu správnej rady. Naďalej ostal „iba“ výkonným riaditeľom.

Veľkú dôveru nevzbudzuje ani smelými vyhláseniami – napríklad o tom, že na budúci rok bude USA brázdiť milión plne autonómnych robotických taxíkov. Väčšine ľudí je pritom jasné, že toto sa nedá splniť. Možno by boli radšej, keby sa venoval skôr triviálnejším veciam – napríklad tomu, že nestačí autá vyrábať, ale treba ich vedieť aj dodať zákazníkovi. Tesla mala v posledných mesiacoch veľké problémy s logistikou najmä pri dodávkach do Európy a do Ázie.

Okrem ciest dobýja aj vesmír

Na veľké vyhlásenia Elona Muska sme však zvyknutí. Okrem Tesly má mnoho ďalších záujmov. Medzi tie najviac vizionárske patrí dobýjanie vesmíru, kde najnovšie chystá plány na lety na Mesiac a na Mars. Oproti tomu je Tesla predsa len prízemná záležitosť. A aj vyriešenie jej problémov je pomerne prízemné. Samotný Musk si to uvedomuje a svojim zamestnancom (Tesla ich má asi 45 000) oznámil, že automobilka, dlho považovaná za luxusnú, musí osloviť viac zákazníkov, ktorí si môžu dovoliť jej vozidlá, ak chce rásť a konkurovať.

V súčasnosti produkuje tri typy – luxusný Model S, SUV Model X a dostupný sedan Model 3. K nim by sa mal pridať crossover Model Y a športové auto Roadster 2020. Sústrediť sa však chce najmä na Model 3, ktorý by mal tvoriť väčšinu z plánovaných 400 000 áut tento rok. Mimochodom, aj tento plán považujú mnohí za príliš ambiciózny a nesplniteľný. Vlani napríklad Tesla vyrobila 250 000 áut a to bol veľmi úspešný rok. „Urobili sme síce veľký progres, ale naše výrobky sú stále príliš drahé pre väčšinu ľudí,“ napísal Musk zamestnancom. „Tesla vyrába autá iba niečo vyše dekádu a čelíme masívnej a pripravenej konkurencii. Dôsledkom je, že Tesla musí pracovať tvrdšie, ako ostatní výrobcovia, aby prežila a ponúkala dostupný a udržateľný produkt,“ dodal.

Kým Musk zatiaľ odmieta návrhy na získanie ďalších peňazí od investorov, analytici z Wall Streetu predpovedajú, že to bude musieť urobiť, ak chce ostať nad vodou a splniť plány na expanziu. Medzi nimi je napríklad stavba továrne v Číne a predstavenie nových modelov.

A zdá sa, že investori napriek všetkému Tesle stále dôverujú. „Napriek varovným signálom naďalej veríme, že spoločnosť bude úspešná,“ napísala investičná spoločnosť Loup Ventures svojim klientom. „Veriaci v Teslu sú už zvyknutí na to, že ich viera prechádza skúšami,“ dodala.

Úspech láka konkurenciu

Paradoxne, najväčším problémom pre Teslu sa môže stať jej úspech. Keďže sa jej podarilo prežiť ako jedinému veľkému výrobcovi čisto elektrických vozidiel, v jej šľapajach sa vydávajú stále ďalšie a ďalšie spoločnosti. Veľkú elektrifikáciu oznámil už pred časom Volkswagen, do elektrického startupu Rivian investuje aj americký gigant Ford. Tesla však má oproti väčšine výrobcov jednu výhodu – všetko si vyrába úplne sama. Ide najmä o batérie. Tie si pre svoje autá nerobí žiadna iná automobilka. Väčšina konkurencie tiež dotuje výrobu elektrických áut predajom vozidiel na fosílne palivá.

V tomto smere sa Tesla môže tváriť ako jediná s čistým svedomím – hoci aj to je otázne. jej autá síce lokálne majú nulové emisie. Vyčísliť sa dá aj uhlíková stopa, ktorá vzniká pri výrobe áut a batérií a pri ich likvidácii. Čo už sa počíta ťažšie, ale nemožno to vynechať, je uhlíková stopa, ktorá vzniká pri výrobe elektrickej energie, najmä v tepelných elektrárňach. Na druhej strane, na ceste je pre ovzdušie a naše zdravie vždy lepšia Tesla ako dymiaci vrak, z ktorého majiteľ vybral filter pevných častíc, pretože sa mu nechcelo platiť za jeho opravu.

Comments are closed.