Rolls-Royce je britským korunným klenotom

Rolls-Royce v máji tohto roka predstavil svoje prvé SUV. Pre luxusnú automobilku je to však len návrat ku koreňom. Vynikajúce autá do terénu už slávna značka v dávnej minulosti robila. A nielen to. Rolls-Royce si zaujímavými limitovanými edíciami pripomína aj ďalšie míľniky svojej slávnej histórie.

Henry Royce dal značke prvú časť mena. Je príkladom toho, ako sa môže človek vypracovať sám úplne od nuly. Nemal prakticky žiadne formálne vzdelanie a predsa sa stal uznávaným konštruktérom. Narodil sa v roku 1863 a mal iba deväť rokov, keď jeho otec zomrel. Musel pomôcť živiť rodinu a tak začal predávať noviny a doručovať telegramy. Dokončil preto iba jeden ročník školskej dochádzky!

Keď mal 15 rokov, vzali ho vďaka finančnej pomoci tety na tri roky za učňa do železničnej spoločnosti. Potom pracoval vo firme, ktorá sa starala o elektrické osvetlenie. S priateľom založili v roku 1884 firmu na dynamá a elektrické žeriavy. Keď sa jej pre nárast nemeckej a americkej konkurencie prestávalo dariť, začal sa obzerať po iných možnostiach. Keďže ho fascinovali všetky mechanické veci, zameral sa na autá, ktoré boli vtedy novinkou. Najprv kúpil niekoľko rôznych francúzskych vozidiel, ale tie nesplnili jeho očakávania – a tak si v roku 1904 v kúte dielne postavil vlastné auto.

Henry Royce.

Druhú časť mena slávnej značke prepožičal Charles Rolls. Na rozdiel od svojho partnera pochádzal zo zámožných pomerov, bol synom baróna z Liangattocku. Narodil sa v roku 1877 a študoval na súkromných školách vrátane prestížnej internátnej školy v Etone. Tam sa začal zaujímať o motory, čo mu vynieslo opovrhovanie spolužiakov a prezývku „špinavý Rolls“. Pokračoval štúdiom technických vied v Cambridge, no jeho obchodný talent prevážil nad tým konštruktérskym. V roku 1903 založil jednu z prvých predajní áut v Británii.

Cesty oboch mužov sa preťali v máji 1904, kedy im priatelia dohodli stretnutie. Royce mu predstavil štyri typy át, ktoré Rollsa uchvátili a dohodol sa s ním, že ich bude exkluzívne predávať. Všetky dostali nové označenie Rolls-Royce. Číslo za menom znamenalo výkon motora. Rolls-Royce 10 hp mal dvojvalec, model 15 hp poháňal trojvalcový motor, Rolls-Royce 20 hp mal štvorvalec a model 30 hp šesťvalec. Stáli od 395 do 890 libier, čo by dnes po zarátaní inflácie bolo 40 000 až 90 000 libier.

Firma Rolls-Royce Limited vznikla oficiálne 15. marca 1906. Začala si hľadať miesto pre novú výrobnú halu a napokon si vybrala mesto Derby. Tam jej totiž ponúkli lacnú elektrinu. Halu dokončili v roku 1908 práve včas na to, aby v nej začali vyrábať nový model auta, legendárny Silver Ghost.

O to sa postaral tretí muž, ktorý bol pre úspešný štart dôležitý. Claude Johnson o sebe zvykol hovorievať, že on je pomlčkou v názve Rolls-Royce. Najprv začal pracovať ako manažér pre Charlesa Rollsa a vyhľadával kvalitné autá pre jeho predajňu. Tak objavil Henryho Roycea. Keď vznikla firma Rolls-Royce, bol to on, kto presvedčil oboch majiteľov, aby zanechali výrobu starších modelov a sústredili sa len na jeden nový. A bol to práve on, kto firmu ako riaditeľ viedol prakticky od začiatku až do svojej smrti v roku 1926.

Claude Johnson.

Už v roku 1910 totiž zahynul Charles Rolls. Chcel si vyskúšať novinku – lietadlo bratov Wrightovcov. Počas letu sa na ňom však odtrhol chvost a on pri páde zahynul. Mal iba 32 rokov a stal sa vôbec prvým Britom, ktorý zomrel pri leteckej nehode.

O rok neskôr sa z firmy stiahol do úzadia aj Henry Royce. Bol známy tým, že veľa pracoval a nikdy sa poriadne nestravoval. Takýto životný štýl sa prejavil zdravotným kolapsom. Lekári ho operovali, ale dali mu iba pár mesiacov života. Nakoniec žil až do roku 1933, no zakázali mu chodiť do továrne a podieľať sa na jej riadení. Namiesto toho pokračoval v kreslení plánov doma.

Charles Rolls.

Silver Ghost

Vráťme sa však k Striebornému duchovi. Prvé spoločné auto začalo vznikať vylepšením šesťvalcového modelu ako Rolls-Royce 40/50 hp. Každé vyrobené auto spočiatku dostalo vlastné meno. Jedno z nich pomenovali Silver Ghost a toto meno prevzala tlač i široká verejnosť pre všetky autá. Rolls-Royce sa tomu bránil a naďalej používal označenie 40/50 hp. Až v roku 1925 sa podvolil. Vo výrobe sa totiž objavil nový model Phantom a na odlíšenie začali staršiu verziu volať Silver Ghost aj oficiálne.

Prestížny magazín Autocar ho po jeho uvedení na trh nazval najlepším autom na svete. Aj toto označenie Rolls-Royce neskôr vďačne prevzal. Silver Ghost sa vyrábal až do roku 1926 a prešiel rozsiahlym technickým vývojom. Spočiatku mal motor s objemom 7 l, neskôr mal 7,5-litrový. Jeho výkon narástol zo 48 koní až na 80 koní. Pôvodné lampy na svietiplyn nahradili elektrické svetlá. Neustále vylepšované boli aj brzdy a už v roku 1923 ponúkal Rolls-Royce ako príplatkovú výbavu posilňovač bŕzd na všetkých štyroch kolesách.

Silver Ghost.

Spolu vyrobili vyše 7800 Silver Ghostov. Nešlo však len o luxusné vozidlá. Ich kvalitu ocenila aj britská armáda. Po začatí prvej svetovej vojny zrekvírovali viacero podvozkov, na ktorých postavili prvé plnohodnotné obrnené vozidlo britskej armády. Dostalo pancierovú karosériu a na strope otočnú vežu s guľometom. Slúžilo na fronte už od roku 1914. Aj tieto vozidlá pod jednoduchým označením Obrnené auto Rolls-Royce neustále vylepšovali. Po vojne slúžili najmä na Blízkom východe či v dnešnej Indii a Pakistane. V severnej Afriky bojovali ešte na začiatku druhej svetovej vojny. Odstrojené podvozky bez pancierovej karosérie používali ako terénne vozidlá pre armádu. V tom čase v kolóniách neexistovala poriadna cestná sieť a tak pôvodne vojenské vozidlá našli využitie aj v civilnom sektore. Používali ich miestni boháči či štátni úradníci.

Poháňal aj Spitfire

Zo Silver Ghosta priamo vychádzali modely Phantom a Phantom II. Okrem veľkých limuzín staval Rolls-Royce aj menší model Twenty, na ktorý nadväzoval 20/25 a 25/30. Tieto malé autá sa ukázali ako veľmi populárne a pomohli automobilke prežiť aj hospodársku krízu. Pred druhou svetovou vojnou stihla vyrobiť aj limuzíny Phantom III a Wraith. Phantom sa ukázal ako najobľúbenejší názov v histórii značky. V súčasnosti ponúka už ôsme auto s týmto menom.

V roku 1931 Rolls-Royce kúpil aj konkurenčnú firmu Bentley. Dlhé desaťročia sa tak pod týmito dvomi značkami vyrábali identické autá, ktoré sa líšili iba maskou chladiča.

Okrem áut mali významné zastúpenie v portfóliu firmy aj letecké motory. Tie sa stali veľkou vášňou Hneryho Roycea na jeho vynútenom dôchodku. Britskému letectvu už od prvej svetovej vojny dodával tie najvýkonnejšie pohonné jednotky. V roku 1928 napríklad dostal nápad na návrh nového výkonného motora počas prechádzky na pláži a jeho prvú podobu nakreslil do piesku! Z tohto motora  Rolls-Royce R vznikol ďalším vývojom legendárny 12-valec Merlin, ktorý počas druhej svetovej vojny poháňal tie najvýkonnejšie britské stroje vrátane stíhačiek Spitfire. V licencii ho vyrábala aj americká firma Packard a tak tento motor poháňal aj americké stíhačky P-51 Mustang.

Vývojom z Merlina vznikol motor Meteor určený pre tanky. Obrnené vozidlá poháňali motory od Rolls-Royce aj po vojne.

Obrnené auto Rolls-Royce.

Znárodnenie

Práve letecké motory však priviedli Rolls-Royce na pokraj zániku. Na to ale bola firma príliš známa. Napríklad v roku 1987 to podľa prieskumu bola druhá najznámejšia značka na svete, známejšia bola už len Coca-Cola. Krach visel na vlásku už v roku 1971 pre finančné problémy spôsobené predraženým vývojom nového leteckého prúdového motora RB211. Tento motor bol napokon úspešný, no firma za to zaplatila nútenou správou. Znárodnili ju a rozdelili. Pohonné jednotky dnes vyrába Rolls-Royce Motors, čo je samostatná spoločnosť.

Automobilovú divíziu kúpil v roku 1980 koncern Vickers, ktorý ju v roku 1998 predal Volkswagenu. Časť práv však získala automobilka BMW, ktorá po rokoch sporov nakoniec dosiahla úplnú kontrolu nad Rolls-Royce. Volkswagenu ostal Bentley.

Prvým autom pod novým majiteľom sa stal – ako inak – Phantom s poradovým číslom VII. Vyrábal sa od roku 2003. Za ním nasledovali modely Ghost (2010), Wraith (2013) a Dawn (2015). Minulý rok sa objavil nový Phantom VIII a SUV Cullinan.

Rolls-Royce Phantom III.

Pocta československým letcom

Na jeseň tohto roka si Rolls-Royce uctil netradičným spôsobom 100  rokov Československa a aj sté výročie kráľovského letectva (RAF), ktoré tiež pripadá na tento rok. V rámci svojho programu Bespoke vydala limitovanú edíciu modelu Dawn s motívmi československých letcov. V interiéri luxusného kabrioletu tak nájdete aj český nápis

Počas druhej svetovej vojny vznikli v rámci britského kráľovského letectva aj štyri československé perute. Tri z nich lietali práve na Spitfiroch. Rolls-Royce Dawn Czechoslovak Squadrons si pripomína dve z nich – 312. a 313. peruť. V tej prvej lietal aj najslávnejší slovenský pilot v RAF, Otto Smik.

O výslednú podobu auta sa postaral tím Bespoke, ktorý robí remeselné úpravy zákazníkom na mieru. Kabriolet je v šedej farbe, ktorá pripomína vojenské lietadlá. Na opierkach hlavy vodiča a spolujazdca vpredu sú vyšité znaky 313. perute, znak 312. perute je na opierkach hlavy zadných sedadiel. Obloženie dverí je z luxusného nelakovaného dreva a sú na nich plakety s mottom oboch jednotiek. Pri vodičovi je už spomínaný český nápis „Jeden jestřáb mnoho vran rozhání“. Na spolujazdcovej strane je zas latinské motto 312. perute „Non Multi Sed Multa“, ktoré znamená „Nie mnohí, ale mnoho“. V tomto prípade sa dá preložiť ako „Nie mnoho mužov, ale mnoho činov“.

Zložitá výšivka zdobí aj priestor medzi zadnými sedadlami. Zobrazuje práve motor Rolls-Royce Merlin, ktorý poháňal stíhačky Spitfire. Výšivka vychádza z pôvodných technických plánov motora a podtrhuje vysoko precízny charakter celého automobilu.

Legendárny symbol firmy, Spirit of Ectasy, zdobí aj súčasné autá Rolls-Royce.

   

Comments are closed.