aston (3)

Najdrahšie auto britskej histórie

Klasické auto, za volantom ktorého sedávala legenda Sir Stirling Moss. Najdôležitejší Aston Martin, ktorý kedy vyrobili. A najdrahšie auto britskej histórie. To je len niekoľko prívlastkov, ktoré dostal Aston Martin DBR1 z roku 1956. Model, ktorý sa ma augustovom podujatí Pebble Beach Concours d’Elegance vydražili za 22,5 milióna dolárov.

Aston Martin DBR1 bol britskou odpoveďou na modely Ferrari 250 GTO a Mercedes-Benz 300 SLR, ktoré na pretekárskych okruhoch v šesťdesiatych rokov vyhrávali jeden titul za druhým. V britskej manufaktúre zišlo z výrobnej linky len 5 vozidiel, vyrobených v rokoch 1956 až 1958 a tento má poradové číslo 1.Ide o vozidlo, za vývojom ktorého bol dizajnérsky šéf Ted Cutting. DBRl/1 vyhral preteky 1000 kilometrov v Nurburgringu, keď za jeho volantom sedel Stirling Moss, jedno z ďalších štyroch vozidiel triumfovalo aj na 24 hodín v Le Mans v roku 1959. Práve toto víťazstvo, keď modely DBR1 skončili na 1. aj 2. mieste na Le Mans, považujú mnohí odborníci za kľúčový moment pretekárskej histórie. David Brown, zakladateľ legendárnej značky Aston Martin, ním dostal splatené svoje „dividendy“ za roky snahy dostať Aston Martin na piedestál histórie automobilizmu. Línia cestných vozidiel Aston Martin DB (David Brown) sa stala v rokoch 1958 až 1960 aj najrýchlejšou na svete, keď za to mohli poďakovať modelom ako DB4 z roku 1958, DB4 GT z roku 1959 a DB4 GT Zagato z roku 1960.

V roku 1959 si DBR 1/1 odkrútilo posledné preteky na okruhoch a o tri roky neskôr ho z pretekárskeho špeciálu zmenili na pouličnú verziu. Srdcom DBR1 bol šesťvalcový trojlitrový motor s výkonom 268 koní, ktorý si svoju premiéru odkrútil v roku 1956. V aute bol neskôr vymenený za moderný agregát bez historickej hodnoty s výkonom 301 koní. Faktom je, že auto vyrobené so špeciálny rámom a karosériou, váži len 809 kilogramov. Tmavozelený elegán v posledných rokoch absolvoval niekoľko historických pretekov a ukážok a v roku 2001 si práve na Pebble Beach Concours d’Elegance odniesol titul  Most Elegant Sports Car Trophy.
Aukčná sieň Sotheby´s auto pôvodne ocenila na 15 miliónov libier, nakoniec zaň novým majiteľ zaplatil o 2 milióny libier viac (v prepočte 22,5 miliónov dolárov). DBR 1 sa tak stalo najdôležitejším Astonom, ktoré kedy zišlo z liniek legendárnej britskej značky a pridalo sa tak k úspešným modelom ako DB4GT z roku 1959 , ktoré sa predalo za 6,7 milióna dolárov a DBR9 z roku 2006 s cenovkou 16 miliónov dolárov. V ten istý deň sa v konkurenčnej aukcii Bonham´s vydražil za 15, 6 milióna dolárov aj prvý model McLaren F1 z roku 1995. Súčasný rekord najdrahšieho britského auta predaného v aukcii držal Jaguar D-Type z roku 1956 s cenovkou 21,7 milióna dolárov.

Comments are closed.