QUANT-e-Sportlimousine_side

Luxusné superauto vám vyrobia aj v malej garáži

Prví vynálezcovia automobilov vyrábali svoje motorizované kočiare v malých dielňach. Dnes si pod pojmom automobilka predstavíme väčšinou veľký komplex hál, v ktorých prebieha masová pásová výroba. Aj dnes sa však nájdu firmy, ktoré stavajú autá kusovo v garážach.

Malí výrobcovia sa buď zameriavajú na luxusný segment a ponúkajú nadupané autá v limitovanej sérii alebo sa snažia preraziť vďaka inovatívnym technickým riešeniam – alebo kombinujú oboje.

Presne takýmto výrobcom je švajčiarska firma nanoFlowcell. Pri nej by mali zbystriť všetci odporcovia žrútov benzínu. Firmu založili bratia La Vecchiovci, ktorí pripravili zatiaľ tri prototypy – dva športiaky a jedno bežné auto. Zaujímavé sú tým, že jazdia doslova na slanú vodu – konkrétne na dva opačne nabité roztoky elektrolytov. Energiu obstaráva elektrochemická reakcia medzi nimi. Auto má tri nádrže – v jednej je kladne nabitý roztok, v druhej záporne nabitý. Roztoky sa odvádzajú do centrálnej nádrže, ktorá je rozdelená membránou. Reakcia na membráne vytvára elektrický prúd, ktorý sa ukladá v superkondenzátoroch.

Energia potom poháňa elektromotory. Tie sú v každom aute štyri, každý z nich poháňa jedno koleso. Quant E má celkový výkon 650 koní, vylepšený Quant F až 1000 koní. Maximálna rýchlosť auta je 380 km/h a dojazd 400 až 600 km. Na elektrické auto sú to slušné hodnoty. Navyše, netreba ho zdĺhavo nabíjať, stačí iba vymeniť roztoky elektrolytov, čo by nemalo trvať oveľa dlhšie, ako bežné tankovanie.

Kým modely E a F sú zamerané na dosahovanie maximálnych výkonov, menšie Quantino cieli na bežnú premávku. Jeho štyri motory majú spolu výkon 135 koní, ktoré mu umožňujú rýchlosť 200 km/h. Dojazd je až 1000 km. Autá predstavili v Ženeve v roku 2016 a získali aj povolenie na testovanie v bežnej premávke.

Nesmrteľný projekt z Austrálie

Podobne inovatívne uvažuje austrálska firma EVX, ktorá chystá solárne auto Immortus. V komiksovom svete Marvel Universe je Immortus postavou, ktorá sa vyznačuje nesmrteľnosťou. A kým bude svietiť slnko, bude žiť aj austrálske auto.
Teoreticky má neobmedzený dojazd pri rýchlosti 60 km/h – kým nezapdane slnko. Ale aj po zotmení má Immortus dostatok energie na to, aby prešiel ešte skoro 400 km. Maximálna rýchlosť je 150 km/h. Auto je veľmi ľahké, má len 550 kg a karosériu pokrýva 7 štvorcových metrov solárnych panelov. EVX neplánuje autá sériovo vyrábať, ale predávať ako skladačky, Americké a austrálske predpisy umožňujú používanie individuálne postavených automobilov. EVX preto zákazníkom pošle plány a diely, a oni si nechajú svoje auto postaviť v najbližšej dielni. Immortus je preto navrhnutý tak, aby sa dal čo najjednoduchšie zostaviť. Časť dielov je z 3D tlačiarne a možno si ich vytlačiť na mieste.

Špeciál na okruh

Najväčší nedostatok elektrických áut, obmedzený dojazd, sa fínska firma Toroidion rozhodla riešiť pre zmenu silou. Tvrdí, že sa jej podarilo zväčšiť kapacitu batérií tak, že aj jej nadupaný športiak 1MW Concept má veľmi pohodlný dojazd. Presné čísla a konkrétne technické riešenia však utajujú.
V tomto prípade je však slovo nadupaný skutočne na mieste – celkový výkon jeho štyroch elektromotorov je rovných 1000 kW, čiže 1340 koní. Z nuly na 400 km/h zrýchli za 11 sekúnd. Batérie v aute sú prispôsobené na rýchlu výmenu a nie na zdĺhavé nabíjanie. Vlani Toroidion 1MW Concept otestovala nezávislá organizácia Etteplan Oy, podľa ktorej je jazda s ním ekonomicky omnoho výhodnejšia oproti masovo vyrábaným autám. A hoci s autom chcú primárne pretekať na okruhu v Le Mans, firma tvrdí, že technológie z neho neskôr využijú aj vo vozidlách určených do bežnej premávky.

Prekvapenie z Chorvátska

Na elektrických športiakoch pracuje aj chorvátska firma Rimac Automobili, ktorá vznikla v roku 2009. Prvé auto predstavila krátko na to. Dvojmiestny Concept One má výkon 811 kW (1088 koní) a z nuly na 100 km/h zrýchli za 2,8 sekundy. Napriek názvu nešlo iba o koncept, ktorý by predstavovali len na autosalónoch. V rokoch 2013 až 2014 vyrobili prísne limitovanú sériu osem kusov. V roku 2016 predali ešte dve vozidlá Concept S, ktoré sú odľahčenou verziou s vyšším výkonom – až 1032 kW (1384 koní). Tá šprintuje na stovku za 2,5 sekundy a maximálnu rýchlosť má 365 km/h.

Tento rok na autosalóne v Ženeve predstavili nástupcu s označením Rimac C Two. Výroba by sa mala začať na budúci rok a plánuje sa predaj 150 kusov. Cenu ešte nepotvrdili, ale má sa pohybovať okolo 1,7 milióna eur. Koncepcia dvojmiestneho kupé ostala zachovaná, inak všetko narástlo – najmä výkon štyroch elektromotorov, ktorý je dokopy 1427 kW (1914 koní). Vďaka tomu je maximálna rýchlosť 412 km/h a rozbeh z nuly na stovku trvá iba 1,85 sekundy. To radí C Two k autám s najväčším zrýchlením na svete. Rýchle je aj nabíjanie – na 80 percent len za 30 minút. Dojazd by mal byť 650 km.

Zahrali si aj vo filme

Niektorý z nových Rimacov C Two možno zamieri na Blízky východ, ktorý dnes patrí k najväčším trhom so športovým autami. Pomerne dlho však trvalo, kým sa tam objavil aj nejaký miestny výrobca superšportov. Prvým sa stala firma W Motors, ktorá vznikla v roku 2012 v Libanone. Jej vedenie dnes sídli v Dubaji a do roku 2020 plánuje vybudovať v Spojených arabských emirátoch aj nový závod.
Najznámejším produktom W Motors je LykanHyperSport, ktorý sa objavil aj vo filme Rýchlo a zbesilo 7. Preň si Unviersal Studios objednali špeciálnu sériu 20 kusov. Boli to najdrahšie autá, aké sa kedy v tejto filmovej sérii objavili, hoci nemali podvozok z uhlíkových vlákien a luxusné doplnky tak, ako „bežná“ séria. Tá má napríklad v predných svetlách 420 diamantov a zlatom vyšívané sedadlá.

V tejto bežnej sérii nakoniec vyrobili iba sedem kusov. Jedno auto stojí 2,9 milióna eur. Poháňa ho šesťvalcový motor s objemom 3,7 l a s výkonom 582 kW (780 koní). Maximálna rýchlosť je 395 km/h. Jeden Lykan si kúpila polícia v Abú Zabí, ktorá má vo svojej výbave viacero výkonných športiakov.

Prvým výrobcom kompletne sídliacim v Spojených arabských emirátoch sa stala spoločnosť Zarooq Motors, ktorá je aktívna od roku 2015. Tá kombinuje výkonné športové autá so schopnosťou jazdiť v teréne. Výsledkom je unikátny crossover SandRacer 500GT. Ten kombinuje osemvalcový motor s objemom 6,2 l a výkonom 500 koní s podvozkom, ktorý má svetlú výšku 45 cm. Plánuje sa exkluzívna edícia menej ako 50 kusov s cenou 385 000 eur.

Najdrahšie SUV na svete

Na poli luxusných SUV však všetkým vytrel zrak Karlmann King. Produkuje ho čínska firma, ale samotná výroba prebieha ručne v Taliansku. S cenovkou 3,25 mil. eur je to najdrahšie SUV na svete. Zo všetkého najviac pripomína Batmobil z nejakého apokalyptického filmu. A to je aj jeho hlavnou vlastnosťou – schopnosť prežiť. Dokáže fungovať v teplotách od mínus 40°C do 90°C. To je, mimochodom, o 20 stupňov viac, ako je rekordná teplota zaznamenaná na Zemi. K dispozícii je aj v nepriestrelnej verzii. A hoci zvonku vyzerá ako oceľový bombardér, vnútri je všetko podriadené luxusu. Zadné sedadlá sú oddelené od prednej časti ako v limuzíne a cestujúci majú k dispozícii aj výsuvnú širokouhlú televíznu obrazovku. Pocit domova na kolesách dopĺňa chladnička, kávovar a malý trezor. Vyrobia ich iba deväť kusov.

Comments are closed.