pilot-620432

Lietanie? Zo všetkého najkrajšie.

Učarovali aj vám lietadlá a lietanie? Ešte stále nie? Neviete, o čo prichádzate.

Niekomu sa lietadlá páčia od detstva, niekto zatúžil spoznať voľnosť pohybu oveľa neskôr. Všetci takto „postihnutí“ máme jedno spoločné: v treťom rozmere sa cítime voľní. Svet zhora vyzerá krajšie. Je krásny. Nevidno problémy, nedostatky, spory. Lietanie je úžasné dobrodružstvo. Je to vášeň, zábava – jednoducho nádhera. Nedá sa to poriadne opísať, treba to zažiť. Napriek tomu sa pokúsim…

Kým sa však dostanete „tam hore“, býva to dlhá cesta k vytúženému cieľu: lietať. Povedané dnešným jazykom – dosiahnuť mobilitu na oblohe. Žiť každý raz, keď sa vznesiete na krídlach.

Kedysi sa začínalo v mladom veku s modelárstvom. Adept letectva pri stavbe modelov pochopil konštrukciu, základy aerodynamiky, musel mať trpezlivosť, výdrž a prekonať sklamania. Ak model neletel, havaroval, alebo sa stratil – uletel. Potom prišiel plachtársky výcvik na vetroňoch. Až po preverení, že nie ste z rodiny „nepriateľov štátu“ ste sa mohli stať pilotom motorových lietadiel. Tam bolo viac stupňov a vrcholom bola letecká akrobacia. Na tú mal málokto. Dala sa lietať aj na niektorých typoch vetroňov, ale s motorom to je niečo, ako stíhači v boji… Absolútny vrchol v hierarchii bol pilot práškovacieho lietadla. Náročné povolanie, ktoré sa už žiaľ u nás akosi nenosí a nevidí.

Dnes je situácia diametrálne iná. Druhov, spôsobov a možností ako sa vzniesť do vzduchu a lietať je podstatne viac ako kedysi. Závesné klzáky – známe rogalá (aj motorizované), padákové klzáky – tiež aj s motorom, ultraľahké lietadlá, vírniky, vrtuľníky, vetrone… Patria tam aj síce balóny, ale tie sa neriadia aerodynamicky. No a pri padákoch je ich smer „letu“ najmä zhora dole.
Lietať môže skoro každý. Hlavne ak zistí, že lietanie je niečo výnimočné, úžasné, skvelé a vzrušujúce. Vyskúšať si to môžete počas leteckých dní, na vyhliadkových letoch, alebo aj ako pilot na skúšku. Tam sa v priebehu približne pol hodiny dozviete základy a ako veľmi bez lietania nemôžete byť. Existujú letecké školy, kde vás naučia lietať a získate oprávnenie. No za výcvik sa platí. Záleží len od vás, koľko chcete investovať, kde a do čoho. Lietať sa dá aj na svojom – vlastníctvo lietadla nie je už nič výnimočné. Jeho nákup, aj prevádza ale niečo stojí.
Ak dozrie vo vás rozhodnutie lietať, niet cesty späť. Pohltí vás to. Skôr ako sa dostanete do vzduchu s pilotným preukazom, treba všeličo splniť. Najprv absolvovať lekársku zdravotnú prehliadku u špecializovaného povereného leteckého lekára AME (Aeromedical Examiner). Ak ste zdravý a získate zdravotné oprávnenie 2. stupňa, vyberiete si organizáciu poverenú výcvikom – leteckú školu, alebo klub, kde majú inštruktorov a poverenie na výcvik. Potrebné je získať aj osvedčenie rádiotelefonistu leteckej pohyblivej služby najneskôr pred prvým samostatným letom.

Najlacnejšia cesta je stať sa plachtárom. Výcvik na vetroň vás vyjde asi od 1500 – 2000 eur. Za predpokladu, že vám to pôjde podľa osnov a neprelietate viac, ako treba. Každá letová hodina niečo stojí – pri vetroni za prenájom a „vytiahnutie“ do vzduchu, pri motorovom lietadle aj za palivo. No a samozrejme aj za inštruktora, ktorého „vozíte“ so sebou. Spočiatku vlastne on vás…

Cena záleží aj od toho, či absolvujete lacnejšie štarty za navijakom, alebo drahšie aerovleky. Pri nich ale netreba toľko ľudí a dostanete sa rýchlejšie do vzduchu. Paušalizovať sa nedá, ktorý spôsob je lacnejší, lepší, či rýchlejší. Zaujímavosťou je, že výcvik sa dá začať, keď má uchádzač 14 rokov a po úspešnom absolvovaní skúšok môže lietať už od pätnástich rokov!

Nie je jednoduché udržať sa s vetroňom vo vzduchu, keď vás nepoháňa motor. Dosiahnuť takzvané strieborné C nebolo a ani dnes nie je jednoduché: preletieť priamym letom 50 kilometrov od miesta vzletu, vydržať 5 hodín vo vzduchu a dosiahnuť prevýšenie 1000 metrov nad výškou štartu. Na rade je potom zlaté aj diamantové „céčko“, pri ktorých sa nároky stupňujú. Na súťažiach sa ráta, kto preletí vytýčenú trať čo najskôr.

Niekomu to stačilo kedysi a stačí aj dnes. Iným učarovali motorové mašiny. S možnosťou pristáť kdekoľvek a kedykoľvek sa odtiaľ vzniesť. Taký výcvik v dávnejších dobách mohol prísť až po absolvovaní plachtárskeho, ktorý bol základom. Ďalším krokom, dnes často aj prvým, je lietať na lietajúcom športovom zariadení (LŠZ). To je slovenský „tak trocha“ zvláštny a nepresný preklad z pôvodne amerického označenia LSA (Light Sport Aircraft). U nás sa definuje takto: Lietajúcim športovým zariadením je lietadlo osobitnej kategórie určené na letecký šport a rekreačné lietanie, na ktorého stavbu a prevádzku sa vzťahujú osobitné podmienky určené Dopravným úradom Slovenskej republiky v súlade s leteckým zákonom. Inak povedané ultralight. Tomu rozumejú všetci, ako aj skrate ULL – ultraľahké lietadlo. Dvojmiestne, s jedným motorom a maximálne 450 kg vzletovou hmotnosťou (rokuje sa o 600 kg).

Takýto motorový výcvik sa dá absolvovať od zhruba znesiteľných približne 3500 – 4000 eur. Záleží aj na tom, v akej organizácii poverenej na výcvik ho absolvujete, a na akom lietadle. Potrebujete zvládnuť teóriu, minimálne 45 až 80 hodín z veľa predmetov: aerodynamika a mechanika letu, konštrukcia stavby lietadiel, pohonné jednotky a vrtule, prístroje, meteorológia, navigácia, letecké právo a predpisy, rádiokorešpondencia a spojovacie postupy, ľudská výkonnosť… Je toho viac ako dosť, čo sa treba naučiť. Okrem toho mať minimálne 16 rokov, zdravotnú prehliadku, osvedčenie rádiotelefonistu, skúšku z odborných predmetov a môžete začať praktický výcvik. Trvá minimálne 25 hodín, počas výcviku príde na rad prvý samostatný let bez inštruktora na palube a na záver praktická skúška inšpektorom buď Slovenskej Ligy Aviatikov (SLA, www.sla.areo), alebo Slovenskej federácie ultraľahkého lietania (SFUL, www.sful.sk). Stihnúť výcvik máte za maximálne 18 mesiacov.

Ak už nalietate viac ako 50 hodín (zapisuje sa to do pilotného denníka), na palubu môžete vziať aj nepilota. Lietať sa však dá len za takzvaných podmienok VFR, teda priamej viditeľnosti zeme a istej dohľadnosti – bez lietania v mrakoch a v noci. Ak chcete aj to, treba iný level pilotného výcviku – získať licenciu pre športové lietadlá, respektíve lietadlá typu General Aviation (GA) a oprávnenie PPL (Private Pilot License). Stojí to ale podstatne viac. Po jej získaní však môžete lietať s pasažiermi, robiť aerotaxi a všeličo iné, na čo v prípade ULL zabudnite. Tam lietate pre seba a pre radosť z lietania. Je to rozumný kompromis, ak vám nejde o to, aby ste sa stali napríklad dopravným pilotom.

Cesta k získaniu pilotného diplomu kategórie ATPL je ale finančne tak náročná, že presahuje zámer tohto článku – ukázať, že lietať sa dá aj inak. Možno vám naozaj bude stačiť rozumný kompromis a licencia pilota na „ultralajty.“ Užijete si pritom viac, ako tušíte.

Lietanie je krásny koníček. Náročný v prvom rade na čas a na peniaze. Ale ten pocit, keď po vzlete ovládate lietajúci aparát, ktorý vás poslúcha a priletí s vami, kam chcete – to je na nezaplatenie.
Patrím medzi šťastlivcov, ktorí si konečne po 40 rokoch plnia svoj detský sen. Je úžasné lietať. Je to asi to najkrajšie, čo som od života čakal a znamená to pre mňa veľmi veľa. Je to totiž kúsok môjho vlastného ja, súčasť môjho života…

Koľko stojí výcvik na motorových lietadlách

Letecká licencia (letecký preukaz) oprávňuje držiteľa – pilota na uplatňovanie právomocí, ktoré sú špecifické pre každý typ leteckého preukazu.
Lietadlo je vžité, všeobecné označenie – správny pojem pre „lietajúce zariadenie“ je letúň.
Plachtársky výcvik – hlavne v aerokluboch pod SNA (Slovenský Národný Aeroklub), ale aj v iných poverených zariadeniach. Získanie preukazu pilota vetroňov (GLD – glider) stojí zhruba od 1500 eur, podľa druhu výcviku – vleky za navijakom, alebo aerovleky. Pri nich sa ráta cena za každú minútu letu a závisí od typu vlečného lietadla.
Cena výcviku na motorových letúňoch závisí od typu a sídla školy (regiónu). Ceny sú o niečo nižšie v Českej republike, dochádzať tam sú ale náklady navyše. V Rakúsku sú ceny takmer dvojnásobné oproti slovenským. Zistiť ceny za výcvik na Slovensku nie je jednoduché. Málokto ich priamo zverejňuje. Zahŕňajú priame náklady na výcvik: mzda inštruktora, prenájom lietadla, palivo, servis a podobne, ďalšia je cena za palivo. Rôzne lietadlá majú rôznu spotrebu za hodinu letu. Šetriť sa dá v letectve najviac len na troch hlavných oblastiach: palivo, mzdy inštruktorov a údržba. Sú to tri kľúčové oblasti zabezpečujúce bezpečnosť v letectve. Preto pozor na rôzne skryté poplatky, alebo ak vám niekto ponúkne výcvik príliš lacno (možno práve šetrí na nesprávnom mieste). Ak máte platiť výrazne viac, je otázka, za čo to platíte, akú pridanú hodnotu dostanete. Záleží tiež, kam lietate a či platíte pristávacie poplatky. Na malých letiskách nie, na medzinárodných áno a sú rozdielne (Bratislava, Piešťany, Košice, Poprad – Tatry a podobne).

ULL – pilot leteckého športového zariadenia od cca 3000 €

LAPL (A)- Pilot ľahkých letúňov (Light Aircraft Pilot Licence) od cca 5000 €

PPL (A) – Súkromný pilot letúňov (Private Pilot Licence) od cca 6000 €

Zaujímavosť: oveľa drahší je výcvik pilota vrtuľníkov – PPL(H) stojí v jednej zo škôl 13 000 €.

Na ULL môžete lietať vy a ďalší pilot, po 50 hodinách s vami môže na palubu aj neletec. LAPL je pre max. 4 miestne lietadlá do 2000 kg maximálnej vzletovej hmotnosti (MTOW), PPL pre maximálne 5700 kg.

Jedna z poverených organizácií na výcvik pilotov neďaleko Bratislavy má napríklad približne takéto ceny pre jednotlivé druhy pilotných preukazov podľa typov lietadiel (môžu sa meniť v závislosti na cene paliva):

ULL – Eurofox od 2950€, Viper SD4 od 3500€

LAPL (A) – Cessna cca 4500 – 5000€

PPL(A) – Cessna 150 od 6500€, PS28 Crusier od 7500€

Až po úroveň PPL(A) vás licencie neoprávňujú vykonávať komerčnú činnosť. Ak chcete lietať ako dopravný pilot, treba postupne získať vyššie stupne. Najprv ako Obchodný pilot – CPL(A) (Commercial Pilot Licence), kde nalietanie povinného počtu hodín stojí ďalších cca 2500 € a potom ste tzv. Frozen ATPL (Airline Transport Pilot Licence – dopravný pilot). Iba teória pre tento výcvik je od 2000 €. Získať „odmrazený“ plnohodnotný stupeň ATPL znamená nálet minimálne 1500 hodín a minimálne 500 hodín na MPA (multi-pilot aircraft – lietadlo v multipilotnej prevádzke). Celý výcvik po stupeň Frozen ATPL stojí viac ako od 23 000 €.

Po absolvovaní tzv. typového výcviku, výcviku pre lietanie v noci a letu podľa prístrojov už konečne môžete lietať v aerolíniách. To je postup v takzvanom modulovom výcviku, kde postupne absolvujete teóriu aj prax v lietaní. Existuje aj integrovaný výcvik, kde vás posadia od začiatku najprv do simulátora, potom do lietadla. Celé to stojí približne 80 000 €. Ale to sme už poriadne ďaleko od jednoduchého lietania pre svoju potrebu, či pre radosť z lietania samotného.

Comments are closed.