REPORT TOHO NAJLEPŠIEHO ZO SVETA LUXUSU

„Raňajky u Tiffanyho“

Snáď asi každý pozná famózny film „Raňajky u Tiffanyho“ v hlavnej úlohe s nezabudnuteľnou Audrey Hepburn. No už nie každy pozná aj históriu tejto viac než slávnej americkej ikony medzi šperkami. Preto si vám dovoľujeme v nasledujúcich riadkoch predstaviť v skratke  cestu k úspechu a lesku tejto luxusnej značky na piedestál svetového top klenotníctva, ako aj symbol bohatstva a postavenia v Amerike.

V dobe okolo roku 1830 zažíval New York nevídaný dynamický rozmach spojený s rozvojom obchodu a podnikania. Kto mal vtedy čo i len malý kapitál, jasnú predstavu a kus štastia, ten si mohol čoskoro užívať svoje prvé plody práce v zasľúbenom „Novom svete“. V roku 1837 si v New Yorku iba 25 ročný Charles Lewis Tiffany spoločne so svojím spoločníkom  Johnom B. Youngom otvoril obchod s názvom "kancelárske potreby a galantéria", pričom jeho základný kapitál, iba 1.000 dolárov, získal ako dedičstvo od svojho otca.Bol situovaný na strategickom mieste, na ceste k novej tržnici na Broadway. Rušná ulica s množstvom obchodov sa len tak hemžila elegantnými dámami v hodvábe, saténe a vo veľkých perových klobúkoch popri neutíchajúcom huriavku konských povozov uprostred rušného srdca veľkomesta. Zakladatelia Tiffany & Co. vycítili vlnu novo vznikajúceho "amerického štýlu", ktorý sa výrazne odklonil od európskeho estetického dizajnu, ktorý mal korene v prísnej náboženskej doktríne podľa vzoru viktoriánskej éry s poukazovaním na prepych a bohatstvo. Mladí podnikatelia v Amerike boli inšpirovaní prírodným prostredím, čo sa prejavilo v nádhernej jednoduchosti modelov, plných harmónie a čistoty. Tieto sa stali charakteristickým znakom novo vznikajúceho dizajnu Tiffany, najprv v sklenenom riade a strieborných príborov, neskôr aj v šperkoch. Spoločnosť Tiffany & Co. ako prvá americká firma dosiahla medzinárodného uznania na parížskej výstave Universelle v roku 1867. Spoločnosť získala hlavnú cenu za striebrotepecké remeslo. Po prvýkrát sa tak americkému dizajnu ušlo pozornosti a ocenenia od medzinárodnej odbornej poroty nielen doma, ale aj v zahraničí. Tiffany bola prvá americká spoločnosť deklarujúca štandardnú rýdzosť striebra v hodnote  925/1000. Predovšetkým vďaka úsiliu Charlesa Lewisa Tiffanyho bol tento pomer prijatý Kongresom Spojených štátov amerických ako štandardná hodnota rýdzeho striebra. Striebrotepecká dielňa Tiffany & Co. bola tým pádom zaslúžene nazývaná prvou americkou školou dizajnu, a ako poznamenal jeden odborník, bola "učiteľkou umenia a pokroku." Učni boli inšpirovaní pozorovaním prírody, o čom svedčia nespočetné skice a návrhy rozsiahlej zbierky archivovanej pod vedením Edwarda C. Moore, vedúceho ateliéru. Od roku 1870 sa Tiffany stala známa ako prvá americká spoločnosť s výrobou šperkov a vreckových hodiniek, rovnako ako aj ponukou luxusných osobných a bytových doplnkov. Na prelome 20. storočia rozrastajúca sa a prosperujúca spoločnosť mala už viac ako tisíc zamestnancov a novootvorené pobočky v Londýne, Paríži a Ženeve.

V roku 1878 získal Tiffany ohromujúci diamant, jeden z najväčších a najkrajšie sfarbených  žltých diamantov na svete. Pochádzal z diamantových baní Kimberley v Južnej Afrike. Pod vedením popredného Tiffanyho gemologistu, Dr. Georgea Fredericka Kunza, sa pôvodná váha diamantu znížila z 287,42 karátov na 128,54 karátov s 82 brúsenými plochami (najvzácnejšie brilianty majú len 58 plôch). Práve vďaka tomuto nezvyčajnému počinu získal diamant obdivuhodný lesk a iskrivú žiarivosť. „Tiffany Diamant“ sa tak stal v nasledujúcom období symbolom sily, ako aj remeselnej dokonalosti značky Tiffany & Co. V roku 1886 predstavil Tiffany snubný prsteň, ako ho poznáme dodnes pod označením „the Tiffany® Setting“ s inovatívnou technológiou umožňujúcou osadiť diamant do šiestich platinových hrotov, čo umožňuje lepší odraz svetla z kameňa, a zároveň tak maximalizuje jeho krásu. Dodnes tento Tiffanyho spôsob osádzania diamantov je známy ako jeden z najpopulárnejších znakov zásnubného prsteňa, žiariaceho symbolu tejto prestížnej klenotníckej značky. Počas „Zlatého veku“ rozvoja New Yorku bol Tiffany prosperujúci ako nikdy predtým.Súčasne v tom období mali úspech jeho expozíciena prehliadkach svetových veľtrhov oslavujúcich epochu „Fin de siècle“ odohrávajúcich sa v posledných desaťročiach 19. storočia v Paríži, Chicagu, Buffale a v St. Louis. Na každej z nich získal Tiffany najvyššie ocenenie a uznanie predstavujúce ho ako špičku vo svete šperkov. Firma vystavovala na veľtrhu v Paríži 1889 a bola označená ako "najlepšia mimoriadna kolekcia šperkov, akú kedy vyprodukoval americký klenotník." Tiffany sa aj na nasledujúcom veľtrhu v Paríži roku 1900 úspešne predstavil  novou chvályhodnou kolekciou šperkov, spolu s nádhernými striebornými košíkmi s keramikou zdobenou originálnymi americkými vzormi. Rozsiahly počet vyznamenaní a ocenení ho predurčil, aby sa zo známeho a šikovného klenotníka stal prvotriedny zlatník s exkluzívnymi zákazkami od korunovaných hláv v Európe, rovnako od osmanských cisárov, či cárov a cárovien Ruska.

So smrťou zakladateľa spoločnosti, Charlesa Lewisa Tiffanyho v roku 1902 sa končí jedna veľká etapa. Žezlo firmy preberá Louis Comfort Tiffany ako syn zakladateľa, pričom sa stal zároveň i prvým riaditeľom Designu v Tiffany. Celá kolekcia produktov Tiffany & Co bola navrhnutá a vytvorená v ateliéri „Studios Tiffany“, práve pod vedením Louisa Comforta Tiffanyho. Jeho pozícia vedúceho projektanta Ameriky bola potvrdená v roku 1882, keď ho prezident Chester Arthur pozval, aby opätovne dekoroval interiér Bieleho domu. V roku 1900 sa spoločnosť Tiffany stala svetovou jednotkou v období secesie a hnutia Arts and Crafts. Mimoriadne umelecky nadaný L. C. Tiffany vytvoril rad pozoruhodných návrhov lámp z technického olovnatého skla rôznych farieb, s umeleckou technikou smaltovania s brilantným prevedením americkej dekorácie v podobe ornamentálne štylizovaných rastlín a kvetov. Klientmi tejto noblesnej značky boli a sú najprominentnejší členovia americkej spoločnosti, ktorí sú jej verní naprieč dlhou históriou. Medzi ich stálymi zákazníkmi nájdete také slávne mená amerických rodín ako Vanderbilt, Astor, Whitney a Havemeyer, rovnako ako osobnosti J. P. Morgan, F. Scott Fitzgerald a Paul Mellon. Obdivovateľka a zberateľka Lillian Russell si dala u nich zhotoviť strieborný bicykel. Americký prezident Abraham Lincoln dal vyhotoviť nádherný perlový náhrdelník pre svoju manželku Mary Todd Lincoln. A taktiež mladý Franklin Roosevelt kúpil briliantový zásnubný prsteň práve u Tiffanyho v roku 1904. Po období secesie Tiffanyho vzory verne zachytili ducha doby, či to bola dekadencia Art Décoz rokov 1920 až 1930, alebo moderna a aerodynamické tvary rokov 1940 až 1950. Tiffany porcelán bol vždy prítomný počas veľkolepých hostín v Bielom dome. Tiffany šperky boli zas ozdobou nespočetných slávnostných večierkov, kde s noblesou zdobili oblečenie elegantných dám z najvyšších kruhov spoločenského života a vytvárali z nich očarujúce ženy, ako napríklad Jacqueline Kennedy Onassis, Babe Paley a Diana Vreeland. Azda najviac však túto značku preslávil vynikajúci parížsky klenotník Jean Schlumberger , ktorý vytvoril rad priam neuveriteľných šperkov. Do služieb ho najal v roku 1956 vtedajší predseda spoločnosti, Walter Hoving, ako špičkového klenotníka, ktorý sa čoskoro stal pýchou Tiffany & Co.Jeho priam geniálnym dielom je„Ribbon Rosette Necklace“, náhrdelník obsahujúci viac ako 1000 okrúhlych briliantov. Predchádzajúca verzia bola s centrálne umiestneným famóznym „Tiffany Diamond“, zhotovená pri príležitosti nafotenia propagačných fotografií Audrey Hepburn k filmu "Raňajky u Tiffanyho" z roku1961. V roku 1969 spoločnosť uviedla na trh ako novinku unikátny kameň s názvom „Tanzanit“. Ide vlastne oslňujúco modrý zoisit, ktorý je pomenovaný po krajine pôvodu, Tanzánii, ako jedinom nálezisku na svete. V roku 1940 sa spoločnosť Tiffany & Co presťahovala do svojho aktuálneho sídla na 727 Fifth Avenue, na rohu 57 Street. Strohú a kubickú hmotu nárožnej budovy pokrýva leštený žulový a vápencový obklad s vplyvmi doznievajúceho Art Décoštýlu, ktorý je badateľný najmä na detailoch a mohutných dverách z nerezovej ocele s bronzovou postavou Atlasa nesúceho obrie hodiny nad hlavným vchodom.

Počas bohatej histórie Tiffany Spojené štáty americké, ako aj iné zahraničné vlády, dávali podnety k vytvoreniu špeciálnych vyznamenaní a rádov. Medzi nimi sú Congressional Medal of Honor, Najvyššej vojenské ocenenia Spojené štátov Amerických, ako aj návrh Veľkej pečate Spojených štátov z roku 1885, ktorá je požívaná na oficiálnych vládnych dokumentoch a je zobrazená aj na dolárovej bankovke. Obchodné a profesijné organizácie tiež zadávali súkromné zákazky na vytvorenie ocenení a pamätných plakiet pre svoje odbory práve do sekcie design Tiffany. Najslávnejším návrhom z týchto zákaziek je Vince Lombardi Trophy pre národnú futbalovú ligu Super Bowl Championship. Tiffany vytvoril toto originálne a dobre známe ocenenie k udalosti odohratia prvej Super Bowl ligy v roku 1967. Legendárny štýl a dizajn Tiffany snáď asi najlepšie vystihuje každoročne vytvorená „Blue Book Collection“ zakaždým ohromujúca svet svojimi veľkolepými kreáciami a očarujúcimi šperkami. Po prvýkrát bola uvedená v roku 1845. Tiffany Blue Book Collection bola prvým prototypom spôsobu okázalého vystavovania šperkov na obdiv v sklenených vitrínach v typickej americkej verzii. Spôsob vystavovania diamantových šperkov s pestrofarebnými vzácnymi drahokamami aj v súčasnosti dosahuje špičkovú úroveň, pričom nastavuje latku pre ostatné luxusné klenotníctva a zlatníctva. Počas posledných dvoch storočí si spoločnosť Tiffany & Co. vybudovala vynikajúcu medzinárodnú reputáciu špičkového klenotníctva známeho po celom svete. Či už pôjde o úspech v živote jednotlivca alebo rodiny, pravdepodobne ho bude korunovať úspech v podobe Tiffany šperku zabaleného do typickej Tiffany Blue Box®. Bude vždy symbolizovať bohaté kultúrne dedičstvo s bezchybnou povesťou, ako jednej z najtradičnejších inštitúcií v Spojených štátoch.

Andrej Jaroš

www.tiffany.com

Vydanie: Jar 2010

8. Budova vlajkovej lode v New Yorku z roku 1940 
Foto: © Tiffany & Co Archives